Vragen over medicatie, symptomen, hulpmiddelen, cognitie- of slaapproblemen? Bel het MS Loket!

Wanneer je MS hebt, kun je tegen een hoop vragen en onduidelijkheden aanlopen. Heb je klachten die maar niet overgaan? Moet je aanpassingen voor je huis, auto of werkplek regelen? Of wil je weten of anderen dezelfde ervaring hebben met bepaalde medicijnen? Bel dan het MS Loket via 0800 – 1066.

Natuurlijk kun je via internet al je vragen googlen. Maar het is de vraag hoe betrouwbaar de antwoorden zijn die je vindt. Hoe fijn is dat er een kanaal is waar je je vraag kunt neerleggen en zeker weet dat je een betrouwbaar antwoord krijgt?! Dat is precies waar het MS Loket voor is bedoeld.

Enorme variatie aan vragen
De vragen die hier binnenkomen, variëren enorm. Gösta Strandstra, werkzaam bij het MS Loket, neemt de telefoon aan. Gösta: “Bellers vragen om oplossingen voor problemen rondom slapen, slikken en cognitieproblemen bijvoorbeeld. Of om meer te weten te komen over klachten en behandelmogelijkheden voor spasmen. Ook zijn er relatief veel vragen over vergoedingen van hulpmiddelen en medicatie. En met het warme weer van dit voorjaar krijgen we vragen over de voor- en nadelen van coolpacks.”

Triage
Afhankelijk van de vraag, verbindt Gösta de beller door. Dat kan zijn met een ervaringsdeskundige van de MS-telefoon van MS Vereniging Nederland of een in MS-gespecialiseerde verpleegkundige van het MS Centrum Amsterdam of MS Expertisecentrum Nieuw Unicum.

Vraagbaak en luisterend oor
Als beller krijg je iemand aan de lijn die jouw vraag snapt, zonder dat je al teveel moet uitleggen. “Letterlijk horen we dat sommige mensen voor hun gevoel van het kastje naar de muur werden gestuurd met hun klacht of vraag”, stelt Gösta. “En dankzij het MS Loket kunnen wij ze toch een oplossing bieden.” Een telefoontje dat Gösta is bijgebleven was van een meneer met MS die belde over kiespijnklachten. Na een wortelkanaalbehandeling bleef de pijn. “Ik bracht hem in contact met de MS-verpleegkundige. Zij dacht dat aangezichtspijn kon zijn, wat vaker voorkomt bij mensen met MS. Zij heeft hem daarop doorverwezen naar de specialist.”

Ook voor partners, vrienden, werkgevers en andere behandelaren
“MS brengt veel onzekerheid met zich mee. Daarom is een vraagbaak als het MS Loket heel belangrijk. We kunnen op deze manier veel mensen, in heel Nederland, verder helpen.” Het MS Loket is er overigens niet alleen voor mensen met MS. Ook jouw partner, familie, vrienden of je werkgever bijvoorbeeld kan hier terecht met vragen die spelen rond MS. Ook weten behandelaren en thuiszorgmedewerkers het MS Loket te vinden voor vragen en ondersteuningstips.

Het MS Loket is op werkdagen tussen 10.30 en 12.30 uur bereikbaar via gratis telefoonnummer 0800 – 1066. Je wordt dan in contact gebracht met een MS-deskundige die je verder helpt.

MS Loket
Het MS Loket is tot stand gekomen door de samenwerking van MS Vereniging Nederland, MS Expertisecentrum Nieuw Unicum, MS Centrum Amsterdam en Stichting MS Research. De deskundigen van deze verschillende organisaties wisselen kennis en ervaring uit. Hierdoor is er altijd een antwoord op jouw vraag. De ontwikkeling van het MS Loket is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars. Diverse organisaties, waaronder het Nationaal MS Fonds, dragen financieel bij aan de voortzetting van het MS Loket.

Meer informatie over het MS-loket is te vinden op de website: www.msloket.nl