Toegankelijkheid

Vreselijk vind ik ze, de vaak defecte, slecht aangegeven liftjes die duidelijk aangeven dat veel openbare voorzieningen niet voor mij bestemd zijn. Het is duidelijk dat men niet vanaf het begin, maar op het allerlaatste moment heeft bedacht dat ook mindervaliden bijvoorbeeld naar de bieb gaan.

Zo ging laatst de deur van het liftje bij de openbare bieb niet open, dus kwam de man van de beveiliging naar mij toe en begon, zonder een woord te zeggen, aan het liftje te rommelen en gebaarde dat ik erin kon rijden. Voordat het liftje boven was ging twee keer het alarm af en verliet de beveiliger mij om te controleren of mensen hun boeken wel hadden afgestempeld. Eenmaal boven hielp de beveiliger met een diepe zucht het deurtje met opengaan en ging zwijgend terug naar zijn stoel, aan de andere kant van de brede, imposante toegangstrap. En ik heb het hier niet over een oude vestiging in een vergeten stadsdeel, nee, dit is de hoofdvestiging, geopend op 7 juli 2007 met 5.000 bezoekers per dag. Een ontmoetingsplaats, plek om te studeren of om spelletjes te spelen op internet volgens Wikipedia.

Deze woorden maken mij woest omdat het te kleine, gebrekkige en gevaarlijke liftje zo kleinerend is voor mensen die door de traptreden worden tegengehouden. Er is ruimte genoeg voor een elegante hellingbaan die ook werkt als onverhoopt de stroom uitvalt. Er zijn liften in de bieb voor degenen die de eerste hindernis hebben overwonnen. Er is een restaurant en een theater. Deze plek schreeuwt om toegankelijkheid en het liftje om op hetzelfde niveau te komen als de valide medemens is een belediging van de minder valide medemens.

Ik begrijp dat de beveiliger gaat zuchten door de situatie. Het kost de gemeente Amsterdam waarschijnlijk enkele boeken per dag. Wat ik niet begrijp is hoe deze situatie sinds 07-07-2007 kan bestaan. Ik heb mijn suggestie voor een hellingbaan aan de OBA gemaild, de manager Facilitair zou kijken of er een oplossing is. Mocht je je ook ergeren aan deze situatie, stuur dan een vriendelijk mailtje aan klantenservice@oba.nl .

Dinand Brummelhuis