MS loket

Het kan lastig zijn om je kinderen te vertellen dat je MS hebt. Wat vertel je precies en wanneer? En hoe doe je dat? Wat kunnen ze al wel of niet begrijpen? Belast je ze niet onnodig veel met deze informatie?

Voor deze en andere vragen rondom MS en ouderschap kun je terecht bij de ervaringsdeskundige van het MS Loket. Je kunt het MS Loket gratis bereiken op werkdagen tussen 10:30-12:30 uur op telefoonnummer: 0800 1066. “MS loket” verder lezen

MS-Voedingslijn

De MS-vereniging heeft een telefoonlijn voor voedings-vragen geopend: de MS-Voedingslijn.

De MS-Voedingslijn wordt beantwoord door Linda Boot. Zij is diëtist en heeft zelf ook MS. Spreek je vragen over MS en voeding in op de voicemail en Linda belt je zo snel mogelijk terug.

Buurtteam Amsterdam

Vanaf 1 april 2021 zijn er in Amsterdam buurtteams. Het buurtteam is een plek in de buurt – het woord zegt het al – waar je terecht kunt met al je vragen. Zo kun je vragen stellen over bijvoorbeeld zorg, wonen, gezondheid, werk, geld, meedoen, of veiligheid. Je kunt bij een buurtteam binnenlopen of een afspraak maken. Je kunt ook bellen of een e-mail sturen voor een afspraak thuis of bij het buurtteam op locatie. In elk buurtteam zitten hulpverleners met uiteenlopende specialistische kennis. Ook werken hier ervaringsdeskundigen: mensen met zelf dus veel ondervinding op het gebied van zorg- en ondersteuning.

Voor meer informatie en aanmelden: Buurtteam Amsterdam

Klik hier voor de folder: Buurtteam-Amsterdam-Folder

MS-maatje – veel mogelijkheden voor (praktische) hulp

Heb je een vraag om hulp of gezelschap die je in een ideale wereld aan je buur of een vriend/vriendin zou stellen, maar die je toch voor je houdt omdat je anderen niet wil belasten om wat voor reden dan ook? Er zijn veel organisaties in Amsterdam waar je hulp kunt vragen. Hulp van vrijwilligers die niet specifiek gericht is op mensen met MS, maar hulp waar iedereen met of zonder problemen/beperkingen baat bij kan hebben.

1. Via het Burennetwerk Amsterdam staan buren voor je klaar die kunnen helpen bij de boodschappen, een klusje in huis (zoals een lamp indraaien of de tv installeren), vervoer en begeleiding naar een afspraak, af en toe iemands hond uitlaten, je (kleine) tuin opknappen of een gezellig bezoekje of wandeling met een buur. Voor meer informatie of aanmelding kun je de helpdesk van maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur bellen op 020-6239771. Je kunt je ook aanmelden via de website.
Klik voor de website hier: Burennetwerk Amsterdam (klik op ‘vul hulpvraag in’ en zet je vraag uit met het formulier ‘meld een hulpvraag aan’)

2. De Unie van Vrijwilligers biedt ondersteuning aan alle inwoners van Amsterdam die hulp kunnen gebruiken. De vrijwilligers bieden op verschillende vlakken hulp, denk bijvoorbeeld aan het doen van boodschappen, begeleiden naar zorgverleners, maar vooral huisbezoek met persoonlijke aandacht voor de client.

De UVV is iedere werkdag in de ochtend telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 020-6202944. Buiten deze tijd kun je een bericht inspreken. Je wordt dan teruggebeld. Of je kunt je hulpvraag via e-mail aan de UVV sturen  (vh@uvvamsterdam.nl). Klik voor de website hier: uvv-amsterdam 

3. Voor Elkaar In Amsterdam biedt praktische hulp in Amsterdam en heeft een telefonische hulplijn. Je kunt ze maandag t/m vrijdag van 10.00 – 16.00 uur bellen op 020-7670031. Via de website kun je je ook aanmelden.
Klik voor de website hier: https://voorelkaarinamsterdam.nl/

“MS-maatje – veel mogelijkheden voor (praktische) hulp” verder lezen

Cliëntondersteuning door Cliëntenbelang Amsterdam

Cliëntenbelang Amsterdam biedt onafhankelijke cliëntondersteuning aan mensen die vastlopen bij het regelen van zorg of voorzieningen, of behoefte hebben aan advies of ondersteuning. De cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk van de gemeente en zorginstellingen.

Woon je in Amsterdam en heb je een vraag, dan kun je bellen met de cliëntondersteuners op (020) 57 77 999 of mailen naar steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl. Cliëntenbelang is geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 – 16.00 uur. Zie voor meer informatie: Clientondersteuning

“Cliëntondersteuning door Cliëntenbelang Amsterdam” verder lezen

Bel de MS-telefoon: 088 – 374 8585

Heb je een vraag, wil je ‘je verhaal kwijt’ of heb je behoefte om ‘stoom af te blazen’? Je kunt ervoor terecht bij de MS-telefoon. Ook kan het telefoonteam je bij klachten, vragen of problemen doorverwijzen naar de juiste deskundigen.

De medewerkers van de MS-telefoon zijn ervaringsdeskundig. Zij hebben zelf MS of iemand in hun directe omgeving heeft MS. Hoewel zij geen arts of apotheker zijn, kunnen zij over medicijnen en hulpmiddelen vanuit hun ervaringsdeskundigheid algemene informatie en adviezen geven.

Zie: ms-telefoon

Zoek jouw zorgverlener in MS Netwerk Groot Amsterdam

MS Netwerk Groot Amsterdam wil de toegankelijkheid en kwaliteit van diagnostiek, behandeling en begeleiding optimaliseren voor mensen met MS uit Amsterdam en omgeving. Zorgverleners uit ziekenhuizen, revalidatiecentra en uit de wijk hebben zich daarom in een netwerk georganiseerd. Zorgverleners en mensen met MS kunnen elkaar zo gemakkelijk vinden. De zorgverleners werken nauw samen om diagnostiek en behandeling te optimaliseren en op elkaar af te stemmen.

MS Netwerk Amsterdam wil dat mensen met MS in de regio Amsterdam snel toegankelijke en deskundige zorg kunnen vinden. Om voor u juiste zorgverlener te vinden, gebruik de zorgzoeker op https://www.msnetwerkamsterdam.nl/zoek-de-zorgverlener/

Website: www.msnetwerkamsterdam.nl