Een kennis van me koos voor euthanasie, in een uitzichtloze medische situatie. Ik begrijp waarom. Maar toch irriteerde die onomkeerbaarheid me: was er écht geen enkele manier meer om het leven weer zin te geven? Natuurlijk is het goed dat er een mogelijkheid bestaat om niet lang te lijden als je leven ellendig is en alleen maar ellendiger wordt. Maar euthanasie is zo onomkeerbaar. Dan moet ik aan mijn moeder denken. Zij had Parkinson en darmproblemen, maar behield altijd haar zin in het leven. Op het allerlaatst kreeg ze morfine toegediend zodat ze niet hoefde te lijden, ze was medisch gezien reddeloos verloren. Mijn broers en ik werden gevraagd om toestemming voor het aanleggen van een morfinepomp. Moeder heeft nooit voor euthanasie gekozen.
Hoe behield mijn moeder zin in het leven? Lees verder “Column Dinand: Zin in het leven”

